Tuesday 11 October 2011

Cara-cara menjaga kebersihan

               Kebersihan ialah suatu perkara yang penting dalam kehidupah kita. Jika kita menjaga kebersihan kita, kesihatan kita pasti terjamin. Oleh itu, kita haruslah menjaga kebersihan kita.

               Ada banyak cara untuk kita menjaga kebersihan.Antaranya,

              Kita haruslah menjaga kebersihan diri kita. Kita boleh berbuat demikian dengan memotong kuku, mandi sekurang-kurangnya tiga kali sehari dan sebagainya. Dengan ini, pasti kita dapat menjaga kebersihan diri kita.
              Selain itu, kita hendaklah menjaga kebersihan tempat tinggal kita. Oleh itu, kita hendaklah menyapu lantai, mencuci halaman rumah dan sebagainya. Dengan demikian kita dapat menjaga kebersihan tempat tinggal kita.
             
              Seterusnya, kita estilah menjaga kebersihan makan dan minum kita. Kita tidak boleh makan makanan yang dihinggapi lalat. Kita juga mestilah memilih restoran yang bersih untuk kita makan di sana.

               Di samping itu, sewajarnya kita menjaga kebersihan alam sekitar. Kita boleh berbuat demikian dengan mengadakan aktiviti gotong-royong dengan jiran-jiran kita. Dengan ini, kita bukan sahaja dapat menjaga kebersihan alam sekitar, kita juga dapat mengeratkan hubungan kita dengan jiran tetangga.

                Dengan berbuat demikian, bolehlah kita menjaga kebersihan di sekitar kita. Jika kta hendak hidup sihat, kita haruslah menjagakebersihan kita. Adab menjaga kebersihan haruslah dipupuk dalam kalangan  masyarakat termasuklah kanak-kanak, bak kata pepatah  "melentur buluh, biarlah dari rebungnya".

No comments:

Post a Comment